Neuropsykologisk Udviklingsleg

sådan understøtter du barnets

udvikling gennem leg

I 2020 udgav Tea Thyrre Sørensen bogen Neuropsykologisk Udviklingsleg på forlaget Dafolo. Bogen præsenterer viden om hvordan barnet udvikler samspilsfærdigheder og legefærdigheder og konkrete redskaber til, hvordan du understøtter barnets udvikling gennem leg og legende samspil i hverdagens praksis i dagtilbud.


Bogen er i foråret 2022 solgt i

knap 4000 eksemplarer.


Du kan læse kapitel 1 her.


Du kan læse mere om bogen

og købe den her.





Tilknytning og dannelse i dagtilbud

en neuropsykologisk tilgang til et

fælles pædagogisk grundlag

I efteråret 2021 udgiver Tea Thyrre Sørensen bogen Tilknyt-ning og Dannelse i Dagtilbud på forlaget Dafolo. Bogen præsenterer, hvordan man med afstæt i neuropsykologisk relationel pædagogik (NPRP) etablerer et fælles pæda-gogisk grundlag der skaber nye muligheder og høj kvalitet i den samlede praksis. 



Du kan læse bogens introduk-

tion her.


Du kan læse mere

om bogen og købe den her.







Børns legeudvikling i dagtilbud

Videopakke med 12 videooplæg og supervision

I foråret 2021 udgav Tea Thyrre Sørensen en videopakke med 12 videooplæg, der bygger videre på teori og me-tode i bogen Neuropsykologisk Udviklingsleg og kobler dette til centrale temaer fra den styrkede læreplan. Vieoerne giver konkrete redskaber til, hvordan man etablerer et fælles pædagogisk grundlag og imple-menterer den pædagogiske læreplan i dagtilbud og kommuner med leg og legende samspil som en gennemgående del af praksis. 


Du kan se uddrag af

videoerne her.


Du kan læse mere om

videopakken og købe

licens her.





Uddrag af boganmeldelser

Mette van Amerongen, Audiologopæd, Bestyrelsesmedlem i ALF skriver i Dansk Audiologopædi – fagblad for audiologo-pæder om bogen NEUROPSYKOLOGISK UDVIKLINGSLEG: 


Bogen er hierarkisk opbygget, så man starter med at tilegne sig viden om – eller trædesten, som forfatteren kalder det – barnets tidlige udvikling uden at blive sammenlignet med en forventet aldersgruppe. Bogen kan læses fra start til slut, hvis man ønsker at tilegne sig viden om NPU som tilgang og derefter som opslagsværk, hvis man skal arbejde med et bestemt barn eller børnegruppe. Forfatteren er fremragende til at guide læseren op og ned i barnets udviklingstrin, hvilket betyder, at du bliver taget respektfuldt i hånden i overgangen til praksis. Der er løbende eksempler på, hvordan praktiske tiltag kan gøres lettere eller sværere, anvendes i en dyade mellem barn og voksen, eller med en mindre børnegruppe, samt eksempler på tegn og læring.


Som audiologopæd, der har tendens til at fokusere på sproget og den verbale interaktion, er denne bog en aha-oplevelse i forhold til betydningen af de præsproglige færdigheder, opbygningen af disse, og hvordan jeg kan være med til at understøtte disse, uden at miste fokus på tilegnelsen af sproget på længere sigt. Til en grad, hvor jeg slet ikke blev irriteret på forfatteren, da hun for 3. gang skrev, at den voksne skulle forsøge at begrænse sproget, men faktisk gav hende ret. Nogle gange har vi så meget fokus på at lytte, at vi måske glemmer at se, og det kan denne bog rette op på.


Læs hele anmeldelsen s. 30 her

Kai Pedersen, Specialpædagogisk må-nedsblad  skriver om bogen TILKNYT-NING OG DANNELSE I DAGTILBUD:


I denne bog er der både noget til hovedet, fødderne og hjertet. Bogen er godt struk-tureret, har et godt layout samt god faglig viden, hvilket gør den til en absolut læse-værdig bog. Bogen præsenterer konkrete og virkningsfulde forståelsesrammer og metoder, der reducerer denne kompleksitet og skaber et fælles organisatorisk overblik. Læs bogen!

Carsten Møller, inklusionsvejleder og lærer, mererobust.dk om bogen NEUROPSYKOLOGISK UDVIKLINGSLEG: 


"Kan godt forstå den er månedens bog. Tillykke med det. Jeg har med stor fornøjelse læst Neuropsykologisk udviklingsleg. Jeg synes, det er lykkes at gøre bogen letlæseligt, selvom den omhandler stof, som nogle gange kan være svært at formidle og forstå for mennesker som ikke nødvendigvis har fokus på neuropsykologien. Den systematiske gennemgang giver overblik og man føler sig som læser i trygge hænder. Superfint med henvisninger både frem og tilbage i bogen og godt med relevante cases og eksempler. Bagerst i bogen er et legekatalog, som gør bogen med anvendelig. Jeg kan varmt anbefale bogen".

Jørgen Lyhne, lektor, VIA Efter- og videre-uddannelsen om bogen NEUROPSYKO-LOGISK UDVIKLINGSLEG:


"Jeg har med fornøjelse og interesse læst bogen Neuropsykologisk Udviklingsleg. Forfatteren skriver praksisnært og er en formidler, der udviser et stort overblik over det faglige felt.

Jeg er overbevist om, at rigtig mange faggrupper får stor, stor glæde af bogen. Det gælder såvel den teoretiske indsigt, som alle de relevante og kreative praksis-eksempler samt – selvfølgelig – det store katalog over legeaktiviteter.

Forfatteren er lykkes med at integrere sin musikpædagogiske baggrund med den neuropsykologiske tilgang til arbejdet med leg i dagtilbud.

Jeg vil helt sikkert anbefale bogen til både studerende, undervisere på pædagogud-dannelsen og pædagoger i dagtilbud"

Kai Pedersen, Specialpædagogisk må-nedsblad  skriver om bogen TILKNYT-NING OG DANNELSE I DAGTILBUD:


I denne bog er der både noget til hovedet, fødderne og hjertet. Bogen er godt struk-tureret, har et godt layout samt god faglig viden, hvilket gør den til en absolut læse-værdig bog. Bogen præsenterer konkrete og virkningsfulde forståelsesrammer og metoder, der reducerer denne kompleksitet og skaber et fælles organisatorisk overblik. Læs bogen!

Torhild Marie Andersen, Sprogpædagog, København om bogen NEUROPSYKO-LOGISK UDVIKLINGSLEG:


”Bogen giver os et indblik i, hvordan vi i vores pædagogiske praksis, gennem at møde børnene med en ”bottom up” tilgang, altså ved at indtænke det sansende og

følende niveau og ikke kun det kognitive niveau, skaber grobund for trivsel og vækst

hos alle børn.

Ud over det giver bogen en ny tilgang til at forstå og støtte de børn der har udfor-dringer. Den beskriver, hvad der kan være på spil for nogle af de børn, som vi i vores

praksis oplever som meget aktive, har svært ved at samle sig om et fælles tredje,

nemt lader sig aflede, måske har svært ved at finde ro i leg og svært ved at indgå i leg med andre børn osv. Ved at beskrive hvordan hjernen er bygget op og modnes giver bogen en forståelse for, at nogle gange handler det om, at børnenes ”frø” på de forskellige niveauer, (det sansende, det følende og det kognitive), er umodne og har

brug for at ”vandes” gennem den måde, vi møder disse børn på og de lege og aktiviteter, vi tilbyder dem.

 

Bogen er skrevet på et højt fagligt niveau, men på en måde som er nemt at forstå, fordi der hele tiden kommer eksempler fra en genkendelig praksis. Der er kryds-henvisninger og forslag til ,hvad man lige skal repetere, før man går i gang med at lege på de forskellige niveauer.

Legekataloget er rigtigt godt. Ikke mindst fordi der er mange lege som ”alle” kender.

Vi skal bare have fokus på, hvordan vi leger dem og være bevidst om, hvorfor vi leger dem. 

Det er virkelig en bog, der har tilført min praksis en helt ny dimension efter mange år i pædagogfaget.

Jan Tønnesvang, professor, institutleder ved Psykologisk Institut, Aarhus Univer-sitet, og ophavsmand til KvaS og Vitali-seringsmodellen:


”Jeg har med stor fornøjelse læst bogen Tilknytning og dannelse i dagtilbud, som oser af god formidling og substans i vidensfundering. Det er en kunst, og det gør forfatteren godt, må man sige.


Det glæder mig også rigtig meget at se KvaS og Vital forstået, anvendt og tænkt kreativt ind i dagtilbudsområdet på den måde, det præsenteres i bogen.


Det er en gave til området!”

Karen Wistoft, ph.d., professor MSO, DPU


Jeg har læst Tilknytning og dannelse i dagtilbud. En neuropsykologisk tilgang til et fælles pædagogisk grundlag med stor interesse. Bogen er rig på viden og teori om neuropsykologi, der bliver omsat til relationel pædagogik – samt til leg, læring og tackling af vigtige situationer i den småbørnspædagogiske hverdag.


Den kommer med mange praktiske, inspirerende eksempler på løsningshånd-tering og giver konkrete råd og alternativer til en almindelig pædagogisk praksis. Børnenes tilknytning og dannelse står helt centralt, og bogen viser med al tydelighed, hvordan man som pædagog kan arbejde med Den styrkede pædagogiske læreplans dannelsesmål-sætning i den pædagogiske hverdag – på baggrund af neuropsyko-logisk viden.


Den byder på forskellige konkrete forstå-elsesrammer og metodeforslag, der understøtter børnenes og også pæda-gogernes læring samt personlige og relationelle udvikling. Tilknytningstemaet betyder, at bogen illustrerer en særlig omsorgsfuld og kærlig pædagogik, der tager højde for alle børns individuelle behov.


Bogen henvender sig til pædagoger og andre medarbejdere i dagtilbud samt til dagtilbudsledere. Den er bestemt værd at læse og bruge til at udvikle det enkelte dagtilbuds pædagogiske grundlag med.”

Kai Pedersen, Specialpædagogisk må-nedsblad om NEUROPSYKOLOGISK UDVIKLINGSLEG:


"Har man lov til, at sige at det er en lækker bog? Det gælder naturligvis udseende, papir, illustration og naturligvis teksten der repræsenterer det faglige indhold. Der er kælet for bogen. Der er taget højde for, at nybegyndere kan være med. Bogen har gode forklaringer. De der har med børn og børns leg af gøre, og det har vi vel alle, bør læse denne bog - og få forståelse og inspiration. En god bog også for teamet".